Inloggen

Begeleiding aan jongens

Jongens zijn anders dan meiden

Jongens leren meestal door eerst te doen en er daarna over na te denken of te praten. Waarom zou je dan eerst praten en dan pas doen? Veel jongens vinden het moeilijk om te praten over hun gevoelens.  Door tijdens de hulpverlening actief bezig te zijn met een (sport)activiteit of een lichamelijke training, kom je makkelijker bij je gevoel en kan je wat je leert direct in de praktijk brengen. Daarna is een gesprek over je gevoelens vaak wel mogelijk.

We gaan vaak de gymzaal in, maken veel gebruik van de klimwand, maken muziek of kiezen voor een activiteit zoals wandelen, fietsen of vissen. De meeste jongens vinden het leuk om actief bezig te zijn. Onze hulpverlener sluit aan bij jouw interesses. Dat motiveert en daardoor haak je niet zo snel af. Eigenlijk heel logisch, toch? Als je dingen doet die je leuk vindt, kom je verder.

Misschien heb je een diagnose, zoals AD(H)D, ASS, Asperger, PDD-nos of autisme. Misschien zijn wij niet de eerste jeugdhulpverleningsorganisatie en ben je een beetje moe of teleurgesteld door wat je allemaal hebt meegemaakt. Het kan best moeilijk zijn om hulp te vragen of te aanvaarden. Soms beginnen wij juist waar andere hulpverleners eindigen. Onthoud dat onze aanpak anders en actief is. Onze begeleiding en behandeling wordt op jouw lijf geschreven.
 

Hoe werkt INDUS?

Zoals gezegd is de begeleiding van INDUS altijd actief.  Jij bent een jongen, dus je wordt begeleid door een man. Wij vinden het belangrijk dat je goed wordt begrepen en een rolmodel krijgt waar jij je aan kan optrekken. Daardoor kan je je beter ontwikkelen.

Eerst hebben we samen met jou en je ouders / verzorgers een intakegesprek. Samen met jou kijken we welke behandel- of begeleidingsvorm het best aansluit bij jouw behoefte en de doelen die je wilt bereiken. In sommige gevallen heeft een deskundige eerst nog een paar aparte (diagnostische) gesprekken met jou, maar meestal gaan we zo snel mogelijk aan de slag met een activiteit die bij jou past. Het is niet zo belangrijk wat we doen. De activiteit is vooral een middel om jouw echte doel te bereiken.

Bij de actieve begeleiding maken we vaak gebruik van elementen uit de Rots en Watertraining , gedragstherapie (we zoeken naar helpende en storende gedachten), bewegingsleer en de agressie-regulatietraining Jezelf de Baas . Voor jongens met AD(H)D of (een vorm van) autisme, zoals Asperger of PDD-nos werken we ook met onderdelen uit Geef me de Vijf .